7 suosittua proteiinin lähdettä

Ruoka

Proteiini on yksi kolmesta makroravintoaineesta, mitä tarvitsemme suhteellisen paljon päivän aikana. Muut makrot ovat hiilihydraatit ja rasvat. Proteiinia tarvitsevat paitsi lihakset myös jokainen solumme. Kannattaa kiinnittää huomiota päivän aterioihin niin, että sekä pääateriat että välipalat sisältäisivät proteiinia. Pyri saamaan pääaterioilla 20-35 g proteiinia riippuen päivän tarpeestasi sekä välipaloista loput, että päivän tarve tulee täyteen. Muistathan myös treenin jälkeen proteiinipitoisen palautusjuoman. Tärkeää on, että päiväsi koostuisi sekä kasvikunnan että eläinkunnan proteiinista. Molemmissa on olemassa loistavia luonnollisia proteiinin lähteitä. Usein arki on kuitenkin niin kiireistä, että on järkevää ottaa arkea helpottamaan proteiinia myös ravintolisien muodossa. Tärkeää on syödä monipuolisesti ja näin saada proteiinia eri lähteistä. Seuraavassa 7 suosittua proteiinin lähdettä

1. Liha

Yksi perinteisimpiä proteiinin lähteitä on liha ja se tulee yleensä ensimmäisten joukossa mieleen, kun proteiinin lähteitä kysytään. Kannattaa pyrkiä syömään mahdollisimman laadukasta lihaa, esim. luomua tai riistalihaa. Punaista lihaa ei kannata syödä päivittäin vaan käyttää välillä myös vaaleaa lihaa eli kanaa ja kalkkunaa. Lihassa on yleensä tosi hyvin proteiinia, keskimäärin 23-30 g/100 g. 

2. Maitotuotteet

Erilaiset maitotuotteet ovat tosi suosittuja proteiinin lähteitä. Maidossa ja siitä valmistetuissa tuotteissa on kivasti proteiinia ja monia niistä on kätevä käyttää välipaloina. Kukapa ei olisi syönyt välipalaksi vaikkapa rahkaa, joka on todella kätevä välipala. Rahkaa ja jugurtteja käyttäessään ne kannattaa ostaa maustamattomina, koska maustetuissa vaihtoehdoissa on usein paljon sokeria. Rahka ja jugurtti on herkullista, kun laittaa lisukkeeksi lempimarjojaan. Juustot ovat myös loistavia proteiininlähteitä. Niissä kannattaa kiinnittää huomiota rasvaprosenttiin. Halloumijuusto on hyvä lisuke paistettuna vaikkapa lounassalaattiin. 

3. Kananmunat

Kananmunat ovat yksi ravintorikkaimmista ja kätevimmistä elintarvikkeista sisältäen paljon tärkeitä ravintoaineita ja myös proteiinia. Yksi kananmunan valkuainen sisältää noin 6 g proteiinia. Pari kananmunaa on loistava proteiinilisä vaikkapa salaattiin. Kolmen munan munakas kasvislisukkeilla on hyvä ruoka sisältäen hyvän proteiinimäärän lisäksi mm. D-, A- ja B12-vitamiineja sekä tärkeää seleeniä. 

4. Nyhtökaura

Osa päivän proteiinista kannattaa ehdottomasti olla kasvikunnan proteiinia ja nyhtökaura on yksi hienoimmista lähteistä kasvikunnan puolelta. Se on suomalainen keksintö ja loistava lihan korvike. Nyhtökaura koostuu kaurasta, härkäpavuista ja keltaherneistä. Kauraan yhdistetään monia eri terveysvaikutuksia esim. sydämeen ja verensokeriin liittyen. Nyhtökaurasta saa nopean herkullisen aterian maustamalla sen hyvin ja lisäämällä joukkoon vaikkapa kasviksia. Nyhtökaurassa on proteiinia tosi hyvin eli noin 30 g/100 g.

5. Tofu

Tofu on vegaanien suosima loistava proteiinin lähde. Se on soijamaidosta juoksutettu juustomainen ruoka-aine ja sitä löytyy kahdenlaisessa muodossa: pehmeänä ja kiinteänä. Kiinteää tofua voit lisätä sellaisenaan tai rapeaksi paistettuna esim. salaattiin. Pehmeää tofua on kätevä käyttää leivonnassa. Koska tofun proteiini tulee soijasta se sisältää kaikki välttämättömät aminohapot. Tofussa on proteiinia n. 18 g/100 g.

6. Heraproteiinijauhe

Kiireisen arjen pelastaja on ehdottomasti laadukas proteiinijauhe, joita löytyy sekä eläin- että kasvikunnan puolelta. Jos treenaat paljon niin hyvä valinta sinulle on maidosta saatava heraproteiini. Voit tehdä siitä vaikkapa aamusmoothien lisäten joukkoon marjoja tai hedelmiä, muutaman pähkinän ja hyviä rasvoja sisältävää öljyä. Treenin jälkeen palautumiseen heraproteiini on loistava. Se imeytyy nopeasti, tehostaa palautumista ja auttaa lihasmassan kasvattamisessa. 

7. Hamppuproteiinijauhe

Hamppuproteiinijauhe

Halutessasi hyvän proteiinijauheen kasvikunnan puolelta yksi parhaimmista on hamppuproteiini. Se on ekologinen vaihtoehto, sisältää hyviä rasvoja ja lisäksi paljon kuitua. Myös hamppuproteiini sisältää kaikki välttämättömät aminohapot ja on sopiva vaihtoehto monille allergikoille. Tee hamppuproteiinista lounaaksi herkullinen marjainen smoothie tai ota salille mukaan palautusjuomaksi. Lähes kaikkia proteiinijauheita löytyy halutessasi myös luomuna. 

viimeisimmät artikkelit

katso lisää

Pillerit kädessä

Steroidien sivuvaikutukset

Anaboliset steroidit ovat miessukuhormonin eli testosteronin tapaan vaikuttavia hormonivalmisteita. Ne ovat siis testosteronin synteettisiä johdannaisia, joiden käyttö erityisesti dopingaineena voimaharjoittelun yhteydessä on valitettavan yleistä, haittavaikutuksista

Nainen treenaa

Näin suunnittelet kuntosalin kotiin

Asunto kalustettuna Tampereelta – jos vuokraat sellaisen, voiko sinne rakentaa oman kuntosalin? Voi, kunhan huolehtii siitä, etteivät kuntosalilaitteet tuhoa lattiaa. Vuokranantajalta pitää kysyä, saako seiniin

Koiran kanssa retkeily

Retkeily koiran kanssa

Millaisissa paikoissa koiran kanssa voi retkeillä? Entä voiko koiraa ottaa mukaan kaikille retkille? Mitä pitää huomioida ja mitä varusteita on hyvä olla mukana? Retkeilypaikat Kodin