Näin valitset repun kuntosalille tai joogaan

Mies kuntosalilla urheilee

Liikunnan merkitystä ei pidä vähätellä. Liikunta auttaa ehkäisemään sairauksia ja lievittämään jo olemassa olevien sairauksien oireita. Liikunta tukee painonhallintaa ja ylläpitää mielenterveyttä. Liikunnan harrastaminen parantaa myös palauttavan unen laatua. Voidaan siis todeta, että liikunnan harrastaminen on melkeinpä parasta, mitä ihminen voi tehdä kokonaisvaltaisen hyvinvointinsa eteen. 

Liikuntasuositusten mukaan reipasta eli sydämen sykettä nopeuttavaa liikuntaa tulisi tehdä ainakin 2,5 tuntia viikossa. Toinen vaihtoehto on harrastaa rasittavaa liikuntaa ainakin tunti ja 15 minuuttia.  Rasittava liikunta eroaa reippaasta liikunnasta siinä, että sen aikana ei pysy hengästymiseltään kunnolla puhumaan.

Reipasta liikuntaa voi olla esimerkiksi uiminen, sauvakäveleminen tai tanssiminen. Rasittavaa kuntoliikuntaa voi olla vaikkapa juokseminen tai pallopelien pelaaminen.

Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoitella ainakin kaksi kertaa viikossa, jotta toimintakyky pysyisi yllä vielä korkeassa iässäkin. Tämä hoituu esimerkiksi valitsemalla portaat hissin sijaan, luomalla lunta tai hakkaamalla halkoja, käymällä kuntosalilla tai osallistumalla joogatunnille.

Jooga tarjoaa muutakin kuin notkeutta

Jooga tarjoaa muutakin kuin notkeutta! Joogatunneilla ei käydä vain siksi, että opittaisiin seisomaan päällään tai taipumaan kaksinkerroin linkkuveitsen lailla. Joogan harrastaminen on monipuolisempaa kuin kuntosalilla harjoittelu, sillä jooga vaikuttaa muun muassa ruoansulatukseen, stressinhallintaan ja minäkuvaan. 

Tietoinen läsnäolo ja hetkessä kiinni oleminen

Joogan perusajatus on keskittyä hengittämiseen ja unohtaa työkiireet sekä muut stressaavat asiat edes hetkeksi. Kun olet matolla, ohjataan sinua synkronoimaan hengitys ja liikkeet. Joudut keskittymään onnistuaksesi tässä. Jooga opettaa taitoja olla läsnä nykyhetkessä, ja ne taidot ovat erittäin tärkeitä stressin- ja oikeastaan koko elämänhallinnan kannalta. 

Joogan on huomattu myös lisäävän itseluottamusta ja -tuntemusta. On huomattu, että jooga stimuloi vagushermoa. Mitä paremmin vagushermo toimii, sitä rauhallisemmalta, rentoutuneemmalta ja turvallisemmalta olomme suhteessa muihin tuntuu.

Ruoansulatus ja verenkierto paranevat

Kiertoliikkeet ja syvään hengittäminen tehostavat ruoansulatusta. Joogan aikainen rentoutuminen ja varsinkin lopuksi tehtävä loppurentoutus ovat myös tärkeitä ruoansulatukselle: tiesitkö, että stressi hidastaa ruoansulatusta? 

Jooga parantaa verenkiertoa ja alentaa verenpainetta, joten joogaajien riski saada veritulppa on pienempi. Tutkimukset ovat osoittaneet joogan suojaavan muiltakin sydän- ja verisuonisairauksilta.

Joogaaja on vahva, notkea ja keskittymiskykyinen

Joogaharjoitukset kehittävät keskivartalon lihaksia, mikä parantaa sekä ryhtiä että tasapainoa. Säännöllinen joogaaminen lisää voimaa ja notkeutta, ja näin ollen erilaisten rasitusvammojen riski pienenee.

Joogatunneilla paranee myös keskittymiskyky. Tutkimuksen mukaan vain 8 viikon joogaaminen parantaa oppimiskykyä.

Merkitystä on myös sillä, että jooga parantaa unenlaatua. Hyvin nukkuneena stressaa vähemmän, ja on toimintakykyisempi niin koulussa kuin työelämässä. 

Mitä mukaan kuntosalille tai joogaan?

Kånken reppu

Monipuolinen liikunta on monen mielestä sitä parasta liikuntaa! Jos eilen kävit kuntosalilla, voit tänään lähteä joogastudiolle.

Sinun ei yleensä tarvitse ottaa kuntosalille tai joogaan mukaan muuta kuin sopivat urheiluvaatteet. Kuntosalille tarvitset myös sisäkengät. Jos aiot käydä suihkussa, pakkaa myös pyyhe.

Kuntosali tarjoaa kaikki laitteet, venyttelyrullat ja vesihanat käyttöösi, joten edes vesipullon tuominen ei ole pakollista. 

Joogastudiossa on aina mattoja, blokkeja, bolstereita, vöitä ja muita apuvälineitä, joita joogaajat saavat käyttää. Huomaa, että matosta saatetaan pyytää noin 2 euron vuokraa. Edullisimmat joogamatot maksavat noin kympin, joten voit halutessasi ostaa oman joogamaton – voithan siten joogata mukavammin kotonakin.

Jos sinulla on oma joogamatto, kannattaa hankkia tai askarrella sille vähintäänkin kantohihna. Näin matto kulkee olalla, ja varavaatteet selkärepussa. Vielä parempi on putkimallinen kuljetuskassi, mihin mahtuvat vaihtovaatteet sekä mahdolliset eväät ja pyyhe. 

Kånken reput ovat tyylikkäitä, mukavia ja käytännöllisiä reppuja niin joogaajille kun kuntosaliharrastajillekin. Reppuun mahtuvat sisäkengät, pyyhe ja isompikin treenieväs. Reppua voi käyttää myös työmatkoilla, päivävaelluksilla tai viikonloppumatkoilla, sillä se selässä voi mennä käytännössä minne vain. 

Hyvä reppu on oikeankokoinen ja helposti säädettävissä. Kannattaa sovittaa reppua ennen ostopäätöstä, jotta ei tulisi ostaneeksi reppua, mitä on ikävä kantaa. On tärkeää, että olkahihnat ovat säädettävät ja sopivan levyiset, sillä niin painavakin reppu asettuu selkään oikein. Reppu ei saisi esimerkiksi ulottua pepun päälle. Jos reppu roikkuu, se vaikuttaa vartalon painopisteeseen, ryhtiin ja kävelyasentoon. Lähellä vartaloa oleva ja hartialinjasta hyvin istuva reppu ei hierrä, ja sitä on mukava kantaa pitkämatkalaisenkin.

viimeisimmät artikkelit

katso lisää

Nainen treenaa

Näin suunnittelet kuntosalin kotiin

Asunto kalustettuna Tampereelta – jos vuokraat sellaisen, voiko sinne rakentaa oman kuntosalin? Voi, kunhan huolehtii siitä, etteivät kuntosalilaitteet tuhoa lattiaa. Vuokranantajalta pitää kysyä, saako seiniin

Koiran kanssa retkeily

Retkeily koiran kanssa

Millaisissa paikoissa koiran kanssa voi retkeillä? Entä voiko koiraa ottaa mukaan kaikille retkille? Mitä pitää huomioida ja mitä varusteita on hyvä olla mukana? Retkeilypaikat Kodin

Kaunis nainen

Vinkit kauneuteen ja hyvinvointiin

Kauneus ja hyvinvointi ovat sidoksissa toisiinsa. Kun kehosi ja mielesi voivat hyvin, näytät kauniimmalta. Hyvinvointi löytyy liikunnasta, oikeanlaisesta ruokavaliosta, riittävästä levosta ja tasapainoisesta mielestä. Kun